Firma EVIO oficjalnie zadebiutowała na rynku, ogłaszając powstanie nowego hybrydowo-elektrycznego samolotu regionalnego EVIO 810. Firma poinformowała, że zabezpieczyła już warunkowe zamówienia oraz opcje zakupu na łącznie 450 maszyn, które mają wejść do służby na początku lat 30. XXI wieku.
Przedsięwzięcie rozwijane jest przy wsparciu inwestycyjnym i technologicznym Boeinga, a kluczowym partnerem w obszarze napędu jest Pratt & Whitney Canada należący do koncernu RTX.
Nowa generacja lotów regionalnych
EVIO już od kilku lat pracuje nad całkowicie nową konstrukcją, stworzoną z myślą o segmencie 50–100 miejsc. Celem projektu jest nie tylko znacząca poprawa efektywności i redukcja emisji, ale także stworzenie platformy zdolnej do przewozów cargo oraz zastosowań obronnych. Sercem EVIO 810 ma być innowacyjna architektura silnika hybrydowo-elektrycznego, pozwalająca na loty zarówno w trybie w pełni elektrycznym, jak i hybrydowym.
Już w 2023 roku firma otrzymała wstępne zamówienia na 250 samolotów od dwóch dużych linii lotniczych, a kolejne 200 maszyn znajduje się w opcjach zakupu. Jak podkreśla EVIO, rozwijana konstrukcja „strong hybrid-electric” zapewni operatorom nieosiągalne dotąd oszczędności.
– Od pierwszego dnia koncentrujemy się na zwiększaniu rentowności przewoźników regionalnych oraz zapewnieniu wyjątkowego doświadczenia pasażerskiego. Wierzymy, że silna architektura hybrydowa może przynieść liniom lotniczym unikalne korzyści kosztowe i operacyjne – mówi Michael Derman, prezes EVIO.
Rosnące zapotrzebowanie na nowe samoloty
Przez najbliższe 20 lat aż 5 tys. regionalnych turbowentylatorowych i turbośmigłowych maszyn będzie wymagało wymiany, co według szacunków EVIO generuje potencjalny popyt na ponad 7,5 tys. nowych samolotów w tym segmencie. Dane z ostatnich lat dodatkowo potwierdzają potrzebę modernizacji floty: w ciągu pięciu lat wycofano z eksploatacji ok. 2,6 tys. regionalnych maszyn, podczas gdy do użytku weszło zaledwie 750 nowych, co oznacza redukcję światowej floty o 27 proc.
Mimo tej kurczącej się podaży, zapotrzebowanie na krótkie rejsy nadal jest ogromne. Według analizy EVIO opartej na danych OAG, na świecie wykonywanych jest 47 tys. lotów dziennie na dystansie poniżej 500 mil, a to niemal połowa globalnego ruchu lotniczego.
Partnerzy technologiczni i wsparcie branży
Pratt & Whitney Canada, odpowiadający za rozwój technologii napędu, podkreśla znaczenie projektu dla przyszłości branży. – Wspólnie możemy otworzyć drogę do nowych możliwości w zakresie wydajności paliwowej i uniwersalności operacyjnej maszyn – komentuje Scott McElvaine, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu P&W Canada.
Również Boeing dostrzega potencjał przedsięwzięcia. – To przykład obiecującej innowacji w kanadyjskim sektorze lotniczym - podkreśla Al Meinzinger, prezes Boeing Canada.
Swoją siłę EVIO zawdzięcza także zespołowi oraz zarządowi, w którego skład wchodzą m.in. Rob Dewar – były wiceprezes Airbusa i Bombardiera odpowiedzialny za rozwój programu A220/CSeries oraz Frank Cappuccio, wcześniej kierujący legendarnym Skunk Works w Lockheed Martin.
Eksperci: rynek czeka na takie rozwiązanie
Znany analityk lotniczy Richard Aboulafia z Aerodynamic Advisory, który przeprowadził przegląd programu EVIO, wskazuje, że problem regionalnego lotnictwa nie leży w popycie, lecz w braku nowoczesnych, ekonomicznych samolotów. – Z tego, co widziałem, to EVIO ma realną szansę zrewolucjonizować rynek krótkodystansowy – ocenił Aboulafia.
Wstępna specyfikacja EVIO 810
EVIO 810 to nowoczesny samolot pasażerski zaprojektowany z myślą o efektywności, komforcie oraz minimalnym wpływie na środowisko. Maszyna oferuje 76 miejsc w konfiguracji dwuklasowej, zapewniając wysoki standard podróży na trasach regionalnych. Samolot ma posiadać maksymalną masę do startu (MTOW) 86 tys. funtów (ok. 39 tys. kg) i dysponować zasięgiem 500 mil morskich (ok. 900 km), co czyni go idealnym wyborem dla krótkich i średnich połączeń.
EVIO 810 wyróżnia się również możliwością lotu w pełni elektrycznego na krótkich dystansach, a także elektrycznym startem i lądowaniem, co znacząco ogranicza hałas oraz emisje w obszarach zamieszkałych. Dzięki temu jest to rozwiązanie przyjazne zarówno środowisku, jak i lokalnym społecznościom.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.